NATIONAL ACCOUNTMANAGER SUPERUNIE – WESSANEN
Sales
Amsterdam
Het principe van een kanarie als huisdier is voor veel mensen onbegrijpelijk. Je koopt een vogel, die kan vliegen, en stopt hem vervolgens in een kooi. Toch heeft de kanarie een hele grote rol gespeeld in het ontstaan van Wessanen, het moederbedrijf achter onder andere Zonnatura.
Het ontstaan van Wessanen gaat 250 jaar terug. Adriaan Wessanen en Dirk Laan begonnen een handel in mosterd en zaden in Wormerveer, vlakbij Amsterdam. Ze vonden allerlei toepassingen en afzetmarkten voor de zaden, maar de handel begon pas echt goed te lopen toen kanaries (en andere zangvogels) een razend populair huisdier werden. De pak- en koopmanshuizen, maar vooral de windmolens van Wessanen domineerden het landschap rondom de Zaan. In de eeuwen die volgden werden er verschillende producten aan het assortiment toegevoegd en afgestoten, zoals vlees, dierenvoer en zelfs drank. Rond 2005 begon Wessanen zich steeds bewuster te worden van de problemen in de voedingsindustrie, zoals overmatige vleesconsumptie, bestrijdingsmiddelen en genetische modificatie van gewassen en de toename van obesitas. Daarom werd besloten voortaan zich alleen nog te richten op biologische, ecologische en (voor 98%) vegetarische producten met gunstige voedingswaarden en weinig toegevoegde suikers. De voedingsmarkt is enorm aan het veranderen, nu in Europa voor het eerst de vraag naar voedsel stagneert. Mensen willen niet meer, maar bewuster eten. Hoewel biologische en verantwoorde producten nog maar een marktaandeel van 5 – 7% hebben is de verwachting dat dit in de toekomst snel toe zal nemen.
De positie van een bedrijf met een geschiedenis van 250 jaar, midden in één van de snelst veranderende takken van de voedingsmiddelenindustrie is echt bijzonder. Bij Wessanen zijn ze elke dag bezig om invulling te geven aan wat wij in de toekomst op ons bord hebben liggen.
Sales
AmsterdamMarketing
AmsterdamMarketing
Amsterdam