LOGISTICS EVENT COORDINATOR – HEINEKEN
Marketing
AmsterdamHeerlijk. Helder. Heineken. Wie in het buitenland niet uitgelegd krijgt wat Nederland is, kan altijd wel op het befaamde groene flesje met de rode ster wijzen. ‘Oh, gein-ek-en!’ En hoewel iedereen in Nederland graag twist over welk biertje nu het lekkerst is: als puntje bij paaltje komt is iedereen toch wel trots op het feit dat een brouwer uit een klein kikkerlandje overal ter wereld bekendheid verwierf.
De geschiedenis van Heineken is roemrucht. Het begint allemaal met Gerard Heineken die in 1864 zijn eigen brouwerij opricht en in 1867 op de Stadhouderskade in Amsterdam een nieuwe brouwerij uit de grond stampt. Niet veel later volgt een brouwerij op de Crooswijkse singel in Rotterdam en in 1889 wint Heineken haar tweede ‘Diplome de Grand Prix’. Kijk maar eens op je flesje, de prijzen staan er nog steeds op. In 1933 krijgt Heineken voet op Amerikaanse bodem en in 1937 wordt de Nederlands-Indische bierbrouwerij Bintang in gebruik genomen. In 1964 krijgt het Heinekenflesje de befaamde ‘lachende e’, en in 1968 nemen ze Vrumona en Amstel, hun grootste concurrent in Nederland, over. In 1989 volgt Brand. Twee jaar later is het tijd voor een heus Heinekenmuseum in de oorspronkelijke brouwerij op de Stadhouderskade. Tot en met 2012 volgen fusies met Brau Union in Oostenrijk, Roemenië, Hongarije, Tsjechië en Polen, Scottish&Newcastle (Heineken wordt daarmee de grootste brouwer in het Verenigd Koninkrijk), FEMSA in Mexico (o.a. Sol) en Brazilië en Asia Pacific in Azië (Tiger Beer).
De groei van Heineken is indrukwekkend, maar nog altijd niet klaar. Juist in de afgelopen jaren zijn er veel interessante ontwikkelingen in de bierwereld, zowel globaal als in Nederland. Nu thuis brouwen en speciaal bier aan populariteit wint en de biermarkt daardoor groeit blijft er ruimte vrijkomen voor productinnovatie. Het verhaal van Heineken is in ieder geval nog lang niet uit.
Marketing
AmsterdamCategory Management
LeidenSales
Leiden