SENIOR CATEGORY & REVENUE MANAGER – DANONE
Category Management | Sales
UtrechtYoghurt saai? Daar staken ze bij Danone een stokje voor. Of, beter gezegd, ín. Hoe simpel een briljant idee vaak kan zijn bewijst het (verkleurende!) plastic steeltje dat van Danoontje en een vriezer een onweerstaanbare combinatie maakt.
Maar Danone is meer dan Danoontje alleen. Veel meer, zelfs. Het begon allemaal met de oprichting in 1919. Isaac Carasso uit Barcelona, een dokter die de goede invloed van yoghurt op het darmstelsel kende, richtte een klein yoghurtbedrijfje op dat hij naar zijn zoon Daniël noemde: Danone. Bij het grote publiek was het product uit de Balkan nog niet echt bekend en het werd in de beginjaren dan ook alleen als een medicijn voor darmpatiënten in de apotheek verkocht. Hier kwam echter al snel verandering in en na tien jaar was de eerste Franse fabriek een feit. Later verplaatst het hoofdkwartier van Danone zich naar Parijs. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verhuist Daniël het bedrijf van zijn vader noodgedwongen naar New York en bouwt in de VS verder, met succes, maar bij thuiskomst blijkt er in Frankrijk weinig van het bedrijf over. De schouders gaan eronder en vanaf 1960 kent Danone een blijvende groei. Er volgen fusies met Gervais (verse kaas en yoghurt) en BSN, op dat moment het grootste bedrijf in de Franse voedingsmiddelenindustrie. Eerst ontstaat BSN-groep-Danone-Gervais, later gaat men verder onder de populairste merknaam Danone. Op dat moment zijn haar topmerken Evian, Lu en Danone.
In 2007 verkoopt Danone Lu en wordt ze na de aankoop van Numico (Nutricia) één van de wereldleiders in kinder- en klinische voeding. Met merken als Actimel, Activia, Evian, HP saus en Nutricia is Danone niet meer weg te denken uit de internationale voedingsbranche.
Category Management | Sales
UtrechtMarketing
Utrecht