Oatly

Je hebt ze vast al wel in de stad zien hangen: reclameposters die zichzelf in de zeik lijken te nemen. “Maybe a social media celebrity will take a photo of this poster and you will see it on instagram and you will like it way more than you do now”, bijvoorbeeld. Misschien heb je al eens een cappuccino met havermelk besteld. Of zo’n blits kartonnen pak in je supermarktmandje gegooid. Want Oatly is op rap tempo bezig om heel Nederland te veroveren.

De missie van Oatly is heel duidelijk: minder é-missie. Minder uitstoot, dus. Bij Oatly maken ze plantaardige zuivelvervangers – melk zonder melk. Melk op haverbasis, en sinds kort verkopen ze ook plantaardige ijskoffie, en plantaardige kookroom. Hierbij streeft Oatly naar zoveel mogelijk transparantie. Ze vermelden op hun pak exact hoeveel CO2 er geproduceerd is bij het maken van het product en hebben een uitgebreid duurzaamheidsrapport laten opstellen. Bij Oatly zijn ze zelfs zo zeker van hun (goede) zaak dat ze andere merken oproepen óók te laten zien hoeveel CO2 ze produceren. Het van oorsprong Zweedse merk is inmiddels in 20 landen in Europa en Azië te verkrijgen, maar de verovering lijkt nog lang niet afgelopen.

Het belang van duurzame productie is inmiddels bij de meeste bedrijven wel doorgedrongen, maar bij Oatly pakken ze dat toch heel anders aan. In plaats van een bestaand product proberen groener te maken, zit de duurzaamheid direct vanaf de eerste stap bij Oatly ingebakken. Dit bedrijf wil niet alleen zijn eigen producten groen krijgen, maar – als het even kan – meteen de hele industrie een make-over geven. En daar lijken ze met hun bravoure en no-nonsense manier van communiceren nog best goed in te slagen.

MARKETING MANAGER
Marketing

Amsterdam | 7+ Jaar

KEY ACCOUNT MANAGER
Sales

Amsterdam | 4+ Jaar

Meest recent