Verkade

‘Meisjes, kom werken bij Verkade, en neem vooral je moeder mee’. Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar die leus hing vlak na de Tweede Wereldoorlog in de Amsterdamse trams. Als een echt oud-Hollands bedrijf heeft Verkade alle belangrijke veranderingen van de 20e eeuw meegemaakt – en doorstaan. Maar ook in de 21e eeuw zitten ze bij Verkade zeker niet stil.

Op 2 mei opende Ericus Verkade brood- en beschuitfabriek de Ruyter, vernoemd naar de eerste meelmolen van West-Zaandam. De Zaanse bakkers voelden zich bedreigd door de fabriek, en deden er alles aan om hem eronder te krijgen. Ze hanteerden bodemprijzen om hem weg te concurreren, en verkochten brood van slechte kwaliteit onder de naam van Verkade. Toch slaagden ze niet in hun missie, met name omdat Verkade zich al snel begon te specialiseren in koekjes, biscuits en suikerwerk. De cultus rondom ‘De meisjes van Verkade’ ontstond omdat Verkade erachter kwam dat vrouwenhanden beter geschikt waren voor het verwerken van het broze beschuit. Er zijn verschillende boeken geschreven over de vrouwen die vroeger in de fabriek werkten, met veelal warme herinneringen. Op de patisserieafdeling mocht gerust gesnoept worden, en zodra de vrouwen de handelingen onder de knie hadden werd er naar hartenlust gekletst. Verkade was een van de eerste fabrieken die in de jaren ‘60 een kinderdagverblijf opende, zodat ook getrouwde vrouwen naar hun werk konden blijven gaan. Maar zestig jaar later zijn de tijden heel anders. Drie jaar geleden zijn ze onder leiding gekomen van het Turkse concern Yildiz. Volgens de nieuwe directeur, Koen Regout, wordt het bedrijf nu geleid als een startup. Dat wil zeggen: veel ruimte voor groei en innovatie.

Verkade brengt die innovatie in praktijk met nieuwe producten die aansluiten bij de wens van de moderne mens. Denk aan granolakoekjes, en het vertrouwde Nizza-biscuitje in de smaak karamel-zeezout. In de afgelopen acht maanden is er meer veranderd dan in de afgelopen acht jaar, meent de directeur. ‘Vooruit, nog eentje dan’, is de nieuwe leus. Want verantwoord of niet: de meisje van Verkade weten nog steeds wel wat lekker is.

Brand Group Manager
Marketing

Zaandam | 7+ Jaar

Meest recent