Samsung

Als je alle Nederlanders zou vragen hun zakken leeg te maken, is er een kans van 40% dat er een Samsung-telefoon naar boven komt. Tel daarbij de tv’s, koelkasten, magnetrons, wasmachines en printers bij op en één ding is duidelijk: Samsung is niet weg te denken uit ons dagelijks leven.

Het verhaal van Samsung begint in Zuid-Korea, in 1969. De naam betekent in het Koreaans ‘drie sterren’ en is een symbool voor de grenzeloze mogelijkheden die de oprichter voor het bedrijf ziet. Samsung Electronics groeit al snel uit tot één van de grootste fabrikanten in de Koreaanse economie, vooral door de opkomst van huishoudelijke elektronica zoals tv’s en magnetrons. In de jaren ’80 wordt er flink geïnvesteerd in onderzoek en beginnen ze met het produceren van pc’s. De jaren ’90 staan symbool voor de introductie van de mobiele telefoon: Samsung begint er in 1991 mee. Bovendien produceren ze dan al meer dan 10 miljoen industriële robots. Vanaf 1995 is de groei van Samsung niet meer te stoppen. Ze behalen in zeventien verschillende productcategorieën wereldwijd een top-5 plek. Aan het einde van de jaren ’90 overleven ze de financiële crisis waar veel bedrijven ten onder gaan. Inmiddels zijn ze al tien jaar nummer 1 in de wereldwijde tv-markt. Ze maken smartwatches, apparaten om slaappatronen te registeren, ledreclame en zijn marktleider op het gebied van geheugenkaarten. Het onorthodoxe leiderschap van Lun Kee Hun in de jaren ’90 heeft ervoor gezorgd dat de bedrijfsstructuur radicaal omging. Zo speelt een beroemde anekdote zich af op een veld bij een fabriek in Zuid-Korea: de directeur liet daar 150.000 telefoons en faxmachines opstapelen om ze te vernietigen. Dit stond symbool voor het nieuwe tijdperk, waarin louter plaats was voor kwaliteitsproducten.

In de wereld van de VR is Samsung sterk vertegenwoordigd. Ook gonst het van de geruchten dat Samsung binnenkort zelfs een smartphone met een flexibel display gaan introduceren. Het zou niemand verbazen. Voor technologische innovatie moet je immers al jaren bij het Zuid-Koreaanse wereldmerk zijn.

CSR Manager
Marketing

Delft | 10+ Jaar

Meest recent