Nike

‘I don’t love it, but it will grow on me’. Dat is wat een van de oprichters van Nike zei toen een grafisch design-studente hem het bekende swoosh logo liet zien, maar hij kocht het toch – voor 35 dollar. Inmiddels is de swoosh het meest bekende logo ter wereld en is het zo’n 26 miljard dollar waard.

Nike ontstond uit een samenwerking tussen hardloper Phil Knight en zijn coach Bill Bowerman. Het merk begon als Blue Ribbon Sports en richtte zich toen nog vooral op het distribueren van het Japanse schoenmerk Onitsuka Tiger (nu ASICS). Nou ja, distribueren is misschien een wat chique term voor wat ze werkelijk deden: het verkopen van sportschoenen vanuit de kofferbak van Bowermans auto. Bowerman maakte het eerste paar schoenen voor Knight met behulp van een wafelijzer. In het eerste jaar verkocht hij er 1300, daarna groeide het bedrijf hard. Na twee jaar, in 1966, opende BRS zijn eerste winkel in Santa Monica, Californië. In 1971 werd de naam veranderd in Nike, afgeleid van de Griekse godin van de overwinning. Vanaf toen prijkte ook het swoosh-logo op de schoenen. In 1976 werd de eerste merkcampagne gevoerd onder de pay-off ‘There is no finish line’. In deze bekende campagne werd geen Nikeproduct getoond, maar hij sloeg aan: in 1980 had Nike een marktaandeel van 50% in de atletische schoenmarkt van de Verenigde Staten. De slogan ‘Just Do It’ dateert uit 1988 en heeft een plaats in de top-5 van de beste advertentieslogans van de 20e eeuw.

Vandaag de dag heeft Nike vooral een sterke positie als ‘self empowerment’ sportmerk. Zoals ze het zelf zeggen: ‘Het is onze missie om inspiratie en innovatie te bieden aan elke atleet ter wereld. En als je een lichaam hebt, ben je een atleet’. Volgens de Nike-filosofie moet je je niks aantrekken van wat andere mensen zeggen: jij bepaalt je eigen grenzen. En mocht iemand er anders over denken, dan zegt Nike: ‘Kiss my airs’.

Key Account Manager
Sales

Hilversum | 4+ Jaar

Sales Operations & E-Business
Sales

Hilversum | 2+ Jaar

Meest recent