MGA Entertainment

‘Meisjes spelen met poppen, jongens met auto’s’. Toen wij jong waren kon zo’n opmerking nog prima, tegenwoordig is de markt voor speelgoed totaal veranderd. Achter blozende poppen en speelgoedkeukentjes schuilt een markt die in een stroomversnelling aan het veranderen is en zelfs koningin Barbie van haar troon lijkt te stoten.

Bij MGA Entertainment gaat er misschien niet direct een belletje rinkelen, maar bij kinderen zijn Bratz, Baby Born en Lalaloopsy bekende begrippen. Vooral het Bratz-merk heeft een roemruchte geschiedenis. Het begon allemaal in 2001, toen een voormalige werknemer van Barbie bij MGA Entertainment aan de slag ging en daar een nieuwe pop ontwierp. De brutale Bratz-poppen, met hippe outfits en een flinke attitude, sloegen in als een bom. Voor het eerst in zestig jaar kreeg Barbie een echte concurrent. Barbie was ouderwets en vooral ongeëmancipeerd. Waar Barbie al jaren braaf achter Ken aanliep waren de Bratz-poppen veel stoerder. Vooral bij 9 tot 12-jarige meisjes, die Barbie al een tijdje links lieten liggen, werden ze mateloos populair. Barbie ging van een marktaandeel van 90% naar 70%, waar Bratz 30% wist te pakken. Al vrij snel begon Mattel, het bedrijf achter Barbie, een rechtszaak. De ontwerper van Bratz zou al aan zijn ontwerp hebben gewerkt tijdens zijn tijd bij Mattel. Na vele jaren procederen heeft Mattel uiteindelijk geen gelijk gekregen.

Het verhaal van Bratz is een mooi voorbeeld voor wat er nu in de speelgoedbranche aan de gang is. De ouderwetse genderstereotypering in Bart-Smitfolders, waarbij meisjes met poppen spelen en jongens met treinen, is inmiddels not done. Een ding is in ieder geval zeker: in de toekomst is bijna alles mogelijk.

Marketing Director EMEA
Marketing

Bodegraven | 15+ Jaar

Brand Manager
Marketing

Bodegraven | 3+ Jaar

Meest recent