L’Oréal

In de jaren ’70 kreeg een 23-jarige copywriter van een New Yorks reclamebureau de opdracht om een nieuwe haarkleuringslijn van een internationaal beautymerk op de markt te zetten. Zich op dat moment nog niet bewust van de impact die haar concept zou hebben op de latere strategie van de multinational kwam ze met de bekendste en meest geciteerde beautyslogan aller tijden. ‘Because i’m worth it’.

Als er op dit moment één multinational is die zich door slimme positionerings- en marketingstrategieën naar de top heeft weten te werken, dan is het L’Oréal. Het bedrijf werd in 1904 opgericht door een Franse chemist, die in 1907 de allereerste synthetische haarverf lanceert: L’auréale (de aureool, een populair dameskapsel uit deze tijd). In 1954 volgt de eerste stap naar het buitenland: de Verenigde Staten. Vijf jaar later wordt Elnett geïntroduceerd: een revolutionair fixatieproduct dat in één klap een wereldwijde nummer 1-positie weet te veroveren. In de jaren ’80 speelt L’Oréal Studio slim in op de bizarre haartrends van dat moment, maar hun superieure gevoel voor merkstrategie wordt vooral duidelijk door de introductie van Wondercurl in Azië eind jaren ’90. Inspelend op de maatschappelijke trend waarin Japanse meisjes steeds minder verlegen naar de grond kijken wanneer een man oogcontact maakt, maar ‘brutaal’ hun ogen opslaan introduceert Maybelline (onderdeel van L’Oréal) een mascara die de korte, rechte wimpers transformeert tot een imponerende oogopslag. Een mega hit! Er staat een gillende rij meisjes voor de winkels. L’Oréal begrijpt als geen ander hoe ze in moet spelen op de diversiteit van haar afzetmarkt. Zo was ze een van de eerste grote multinationals die de waarde van verzorgingsproducten voor afro-kapsels inzag. Afro-Amerikaanse vrouwen zijn goed voor 30% van het marktaandeel in Amerika op het gebied van haarverzorging, terwijl ze slechts 13% van de bevolking vormen.

Op dit moment worden er wereldwijd elke seconde 50 producten van L’Oréal verkocht. Denk aan merken als Garnier, Maybelline, Kérastase, Redken, Biotherm, Cacharel, Kiehl’s, Lancôme, Yves Saint Laurent, La Roche, Vichy en vele anderen.

Key Account Manager
Sales

Hoofddorp | 5+ Jaar

MARKET DIRECTOR – LUXURY DIVISION
Sales

Hoofddorp | 15+ Jaar

BUSINESS LEADER
Marketing

Hoofddorp | 8+ Jaar

Field Sales Manager
Sales

Hoofddorp | 5+ Jaar

Business Controller
Finance

Hoofddorp | 4+ Jaar

Key Account Manager
Sales

Hoofddorp | 6+ Jaar

Meest recent