Jacobs Douwe Egberts

Wij Nederlanders zijn de grootste koffiedrinkers ter wereld. Gemiddeld gaan er per Nederlander zo’n drie koppen per dag doorheen. En waar denk je aan als je aan Nederlandse koffie denkt? Juist. Douwe Egberts. Krijg je al zin in een bakkie?

Voor het ontstaan van Douwe Egberts moeten we héél ver terug in de tijd. Het begint allemaal rond 1750, als Egbert Douwes een levensmiddelenzaakje begint in Joure (Friesland). De zaak gaat over van zoon, op zoon, op zoon en in 1919 wordt de eerste nevenvestiging geopend in Utrecht. In 1924 wordt er iets briljants bedacht: een spaarsysteem. Nederlanders zijn gek op korting en het spaarsysteem blijkt een schot in de roos. Het zegeltjesknippen bestaat nog steeds en is daarmee het langstlopende spaarsysteem van Nederland. Van alle huishoudens heeft 63% wel eens punten voor Douwe Egberts gespaard, jaarlijks gaan er ruim 2,5 miljoen geschenken over de toonbank. In 1937 wordt het theemerk Pickwick gelanceerd, inmiddels het grootste theemerk van Nederland. In de jaren ’60 is Douwe Egberts een van de eerste merken die in Nederland een commercial op televisie uitzendt: ‘Douwe Egberts koffie… Lekkere koffie’. Douwe Egberts zet heel slim koffie als een sociaal bindmiddel in de markt en maakt een begrip van de inmiddels ingebakken gewoonte om ‘even bij iemand op de koffie te gaan’. De introductie van de Senseo in 2001 betekent een revolutie voor de koffiecultuur. Je hoeft niet langer een hele pot te zetten, maar kunt met een simpele druk op de knop één kopje koffie maken.

Douwe Egberts heeft sterke wortels in het dagelijks leven van bijna alle Nederlanders. Sinds 2006 organiseren ze de Nationale Burendag, waarbij ze in een sterk polariserende samenleving mensen weten te stimuleren om samen een kopje koffie te drinken. Als je daar geen energie van krijgt…

Meest recent