HelloFresh

Hoe vaak heeft iemand zich om kwart over zes een weg door een uitpuilende supermarkt gebaand, totaal inspiratieloos op zoek naar iets om die avond te eten, terwijl de laatste eetrijpe avocado wordt weggeplukt en toen bij zichzelf dacht: ‘Dit moet toch anders kunnen?’ HelloFresh kon dat.

Thomas en Dominik leerden elkaar kennen op de London Business School. Ze waren op dat moment allebei pas halverwege de twintig, maar legden toen al de basis voor een bedrijf dat zo’n zes jaar later geschat wordt op een waarde van 2,6 miljard euro. Met een scherpe neus voor trends in de Food Business wisten zij met een strak businessplan een totaal nieuwe markt te creëren in de voedselindustrie. De belangrijkste trends die zij daarbij in hun achterhoofd hadden waren de toenemende behoefte aan ‘customized’ dienstverlening en de stijgende belangstelling voor verantwoorde voeding. Elke week een doos met lokaal geproduceerde voedingsmiddelen in huis, met bijbehorend recept. Zo krijgen ze de young professional die weinig tijd heeft voor het doen van boodschappen voor een zelfbereide maaltijd weer de keuken in. Maar, zoals de meeste succesvolle startups wel in de smiezen hebben, met een succesvol businessplan alleen ben je er niet. Om de millennial niet alleen binnen te halen, maar hem ook aan je te binden moet je continu scherp op de trends blijven zitten en innoveren. HelloFresh introduceert dan ook voortdurend nieuwe formules, zoals een gezinsformule, vijf in plaats van drie dagen per week, of samenwerkingen met de populaire chef Jamie Oliver.

Hoewel de startups ons om de oren vliegen met de meest uiteenlopende en creatieve bedrijfsplannen, zijn er maar een paar die ook daadwerkelijk slagen. Maar achterover leunen? Dat nooit. Voor HelloFresh is stilstand achteruitgang. Want als er één bedrijf is dat niks uit de oude doos wil halen, dan is het HelloFresh wel.