Grolsch

‘Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch’. Dat ze het bij Grolsch van levensbelang vinden ‘niet gewoon bier te zijn’ spreekt voor zich. Het begon allemaal met een eigenwijze brouwer die na de Tweede Wereldoorlog niet over wilde op de kroonkurk…

Nou ja, eigenlijk begon het allemaal iets eerder. In 1615 om precies te zijn. Willem Neerfeldt begint een brouwerij in Groenlo en noemt dit de Grolsche Bierbrouwerij, het bijvoeglijk naamwoord van Grol, zoals Groenlo toen nog genoemd werd. Tot 1876 werd het bier binnen de grachten van Groenlo gebrouwen, tot er een nieuwe brouwerij gebouwd werd. Het productieproces was in die tijd nog wat omslachtiger. Zo moesten er in de winter gigantische blokken ijs uit de Grolsche gracht gehakt worden en in kelders worden geplaatst om het bier in de zomer koel te kunnen houden. Het transport ging met paard en wagen, waardoor het bereik van het Grolsch bier niet verder dan zo’n veertig kilometer reikte. Later werd zowel het koelen als het transporteren van het bier een stuk eenvoudiger en begon Grolsch aan een flinke opmars in Nederland. Vandaag de dag is het merk vooral bekend vanwege de beugelfles. Tot de Tweede Wereldoorlog was dit gebruikelijk in Nederland, daarna gingen alle brouwerijen al snel over op de kroonkurk. Zo niet Grolsch, dat halsstarrig vast bleef houden aan de beugelfles, en zo tot de dag van vandaag nog steeds een karakteristieke brouwer gebleven is.

Nu wil dit niet zeggen dat ze bij Grolsch niet met de tijd meegaan. In 2013 werd Kornuit geïntroduceerd, van ‘een nieuwe generatie brouwers’. Inmiddels is het bier niet meer weg te denken op hipsterfestivals en creatieve feestjes.

E-Commerce Manager
Digital

Enschede | 6+ Jaar

Brand Manager
Marketing

Enschede | 5+ Jaar

Insights Manager
Marketing

Enschede | 5+ Jaar

Meest recent