Cloetta

Iedereen die wel eens met de auto naar Frankrijk is gereden weet wat een op het juiste moment opengetrokken zak Red Band kan doen. Of, na een halfuur met je mond open slapen op de achterbank, een pakje Sportlife. Of, misschien het mooiste van allemaal: de verbijsterde blik van een Fransman als hij de hoeveelheid Venco ziet die je in de kofferbak mee hebt gesleept.

Cloetta is het moederbedrijf achter verschillende snoepmerken in Nederland, Zweden, Finland, Denemarken, Noorwegen en Italië. Bekend van merken als Läkerol, Sportlife, Xylifresh, Red Band, Venco, Lonka en The Jelly Bean Factory. Cloetta werd opgericht in Zweden, in 1862, door de drie Zwitserse broers Bernhard, Christopher en Nutin Cloetta. De zaken gingen goed en in 1873 werd de eerste fabriek gebouwd in Malmö. In 1917 verkocht de familie het bedrijf aan de Zweedse Chocoladefabriek AB en in 2012 fuseerde Cloetta met het grotere Leaf International (uit Nederland), waarmee ze de grootste producent van zoetwaren werden in Noord-Europa. Snoeptradities verschillen erg per land. Zo zijn Scandinaviërs grote snoepers, maar Italianen en Nederlanders juist minder. In Scandinavië zijn ze gek op suikergoed, en dan vooral schepsnoep waarbij je zelf je zak samen kunt stellen. Terwijl Italianen veel meer chocolade eten en voorverpakt snoep kopen. Dit zorgt ervoor dat de merkstrategie en productcategorieën per land sterk verschillen.

In een tijd waarin mensen steeds meer bewust bezig zijn met hun voeding, gaat ook Cloetta met haar tijd mee. Zo hebben ze in 2014 Nutisal aangekocht, een grote Zweedse producent van geroosterde noten. Deze worden nu in Scandinavië, de Benelux, Italië en Duitsland verkocht. Maar laten we eerlijk zijn: op z’n tijd heeft iedereen toch zin in een zak Pretmix?

Junior Brand Manager
Marketing

Oosterhout | 2+ Jaar

Meest recent